PARROT

Acute pancreatitis, ook wel alvleesklierontsteking, kent in 20-30% van de gevallen een ernstig beloop. In de vroege fase kan het zijn dat er orgaan-falen optreed. In de late fase kunnen er geïnfecteerde vochtcollecties ontstaan. Er wordt gedacht dat bacteriën vanuit de darm een rol spelen in het ontstaan van die geïnfecteerde vochtcollecties. Tot op heden zijn er geen bewezen effectieve behandelingen bij patiënten met acute pancreatitis om het beloop gunstig te beïnvloeden. Daar willen wij nu verandering in gaan brengen met de PARROT studie.

Bij de PARROT-studie willen we gaan kijken of het ziektebeloop gunstig wordt beïnvloed door het innemen van boterzuurcapsules. Deze capsules zijn al op de markt verkrijgbaar als voedingssupplement, echter het is nog niet in studieverband onderzocht of het een positief effect kan hebben bij acute pancreatitis. Aan de PARROT-studie zullen in totaal 92 patiënten mee doen uit 2 ziekenhuizen. Deze patiënten moeten 18 jaar of ouder zijn en het moet de 1e opname met een acute pancreatitis zijn. De patiënten worden door loting over 2 groepen verdeeld: de boterzuurgroep en de placebogroep. De patiënt en arts zelf weten niet in welke groep de patiënt zit, zogeheten ‘dubbelblind’ onderzoek. Dit is om ervoor te zorgen dat er geen beïnvloeding van het behandeleffect kan plaatsvinden.

In totaal zullen de patiënten gedurende de opname 3x per dag capsules innemen en zullen er samples verzameld worden. De samples zijn materiaal van de patiënt, denk hierbij aan een wangslijmvlies-swab of een buisje bloed. Deze samples willen we later in het lab gaan analyseren om onder andere naar het microbioom en ontstekingswaarden te kijken. Ook verzamelen we data uit het patiëntendossier over bijvoorbeeld een IC-opname, overlijden, bijwerkingen en heropnames. Hiermee hopen we een uitspraak te kunnen doen of boterzuur toedienen veilig en effectief is bij acute pancreatitis.

Coördinerende arts-onderzoeker:      Hannah Pauw