MISSION studie

Bij mensen met chronische pancreatitis is pijn vaak een groot probleem wat effect heeft op de kwaliteit van leven. Om deze pijn te verhelpen hebben patiënten met chronische pancreatitis vaak pijnstillende medicatie nodig. Momenteel gebruiken patiënten hiervoor vaak opiaten, dit zijn krachtige ‘morfine-achtige’ pijnstillers, maar helaas hebben ze ook veel bijwerkingen. Hierdoor zijn we vanuit de Pancreatitis Werkgroep Nederland op zoek naar een ander type pijnstiller: metamizol. Eerdere wetenschappelijke studies hebben laten zien dat metamizol goed werkt tegen pijn die optreedt na bijvoorbeeld een operatie. Of metamizol ook goed werkt tegen pijn bij chronische pancreatitis gaan wij onderzoeken met de MISSION studie.

Voor de studie gaan de helft van de patiënten gedurende 4 weken het medicijn metamizol innemen, dit zijn 6 tabletjes per dag. De andere helft van de patiënten gaan gedurende 4 weken het placebo medicijn innemen. Het placebo medicijn ziet er precies hetzelfde uit als het metamizol tabletje maar is in werkelijkheid een nepmedicijn. Zowel de patiënt als de dokter weet niet wie metamizol krijgt en wie het nepmedicijn. Op deze manier kunnen we het meest betrouwbaar vaststellen wat de echte meerwaarde is van het medicijn metamizol. In de studie kijken wij vooral naar het verschil in pijnscore tussen de groep die placebo krijgt en de groep die metamizol krijgt. Ook kijken we naar het verschil in hoeveel opiaten patiënten nog nodig hebben en naar de kwaliteit van leven en patiënt tevredenheid van het medicijn door middel van vragenlijsten.

In totaal willen we 76 patiënten includeren in de studie verdeeld over de 12 deelnemende ziekenhuizen.

Coördinerende arts-onderzoeker:      Naomi Thierens