FLUYT-2

Alle patiënten die een kijkonderzoek van de galwegen (ERCP) ondergaan, krijgen een zetpil van de ontstekingsremmer diclofenac toegediend om een alvleesklierontsteking te voorkomen. Echter, ontwikkelt toch 10% van de patiënten een alvleesklierontsteking na een ERCP-onderzoek. Als de MDL-arts per ongeluk niet in de galweg terechtkomt, maar in de naastgelegen alvleesklierafvoergang, dan stijgt het risico op een alvleesklierontsteking naar 20%. De richtlijn zegt dat als de MDL-arts >1x onbedoeld in de alvleesklierafvoergang is geweest, hij/zij een klein plastic buisje (stent) moet plaatsen. Wij denken dat dit al bij de eerste keer moet gebeuren. Dit zoeken we nu uit in 22 ziekenhuizen in Nederland. Dus, komt de MDL-arts per ongeluk met zijn draad in de alvleesklierafvoergang ipv in de galweg, dan zal hij/zij een klein plastic buisje plaatsen in de alvleesklierafvoergang om de sappen van de alvleesklier goed af te kunnen laten stromen. De gedachtegang is dat hierdoor de kans op een ontsteking flink af zal nemen.

Coördinerende arts-onderzoeker:      Mike de Jong