Als chirurg houd ik mij voor zowel patiëntenzorg als wetenschappelijk onderzoek grotendeels bezig met acute pancreatitis, chronische pancreatitis en alvleesklierkanker.

Al meer dan 10 jaar werk ik binnen de Pancreatitis Werkgroep Nederland nauw samen met de Alvleeskliervereniging en de laatste jaren ook binnen de Dutch Pancreatic Cancer Group voor alvleesklierkanker (pancreascarcinoom). Wij hebben zeer goede onderlinge afspraken waardoor patiënten, familieleden en behandelende artsen altijd snel een advies kunnen krijgen.

Zo nodig kunnen patiënten op korte termijn terecht in een ziekenhuis dat beschikt over de juiste expertise. De telefonische hulp- en informatielijn van de Alvleeskliervereniging speelt hierbij een belangrijke rol. Ook bij het opzetten en uitvoeren van baanbrekend wetenschappelijk onderzoek speelt de Alvleeskliervereniging voor ons een onmisbare rol.

Prof. dr. M. Besselink